امضای قرارداد ایران خودرو دیزل و بنز
امضای قرارداد ایران خودرو دیزل و بنز ۲۲ شهریور ۱۳۹۶
تولید پراید و ٤٠٥ متوقف نمی شود

معاون وزیر صنعت امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه قرار نیست تولید هیچ یک از پلت فرم‌های فعلی خودرو طی سال آینده متوقف شود، گفت: قرارداد ایران‌خودرو دیزل و بنز سه‌شنبه هفته جاری و یا در هفته سوم سال آینده امضا خواهد شد.

محسن صالحی نیا، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت امروز در یک نشست خبری با اشاره به اینکه رشد تولیدات و ارزش افزوده صنعت براساس سال پایه ۱۳۷۶ در ۹ ماهه اول امسال ٤.٦ درصد بوده است، گفت: به این ترتیب در سه ماهه اول امسال ۳.۳ درصد، سه ماهه دوم سال ۴.۹ درصد و سه ماهه سوم ٦.٨درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه رشد صنعت نسبت به تولید ناخالص داخلی در ۹ ماهه ابتدای امسال ٧.٣ درصد بوده است، تصریح کرد: این آمار در سه ماهه اول سال ۴.۱ درصد، سه ماهه دوم سال ٨.۳درصد و سه ماهه سوم سال ٨.٩ درصد بوده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره تسهیلات بانکی اختصاص یافته به بخش صنعت و معدن اظهار داشت: اگر تا ۱۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات داشتیم، با ظرفیت معکوس می توانستیم در بخش های مختلف پایش عددی کنیم.

به گفته ایشان در ۱۰ماهه امسال ارزش مطلق تسهیلات ، ۱۲۴ هزار میلیارد تومان بوده که این مقدار ۲۹ درصد از کل تسهیلات است.

وی در ادامه تاکید کرد: تولید هیچ یک از پلت فرم های فعلی خودرو قرار نیست در سال آینده متوقف شود.

گفتنی است؛ بنا به این اظهارات معاون وزیر صنعت، در سال آینده خودرو های پراید و ٤٠٥ همچنان تولید خواهند شد.

صالحی نیا با اشاره به اینکه قرارداد ایران خودرو دیزل و بنز به زودی امضا می شود، گفت: یک قرارداد مربوط فروش محصولات با سهم ٥١ درصدی بنز و ٤٩ درصدی ایران خودرو است و برعکس این قرارداد با سهم ٥١ درصدی ایران خودرو و ٤٩ درصدی بنز برای تولید و همچنین دو قرارداد ایدم با بنز برای تولید موتور و محور آماده است.

وی خاطر نشان کرد: ٩ درصد خودروهای داخلی ٤ ستاره، ٣١ درصد سه ستاره، ١٦ درصد دو ستاره و ٤٤ درصد تک ستاره هستند.

تولید خودروهای سواری ۴۱.۵ درصد، وانت ۷.۵ درصد، مینی بوس و مینی باس ۳۴.۵ درصد، اتوبوس ۵۲ درصد و کشنده حمل بار ۳۶.۵ درصد افزایش تولید داشته است.

به گفته او تا پایان بهمن یک میلیون و۲۲۵ هزار خودرو تولید شده که تا پایان اسفند باید به یک میلیون و ۳۵۰ هزار خودرو برسد، بنابراین شاهد رشد ٣٨ درصدی نسبت به سال گذشته خواهیم بود.

معاون وزیر صنعت با اشاره به این موضوع که در بخش خودروهای سواری یک میلیون و ۲۶۰ هزار دستگاه و همچنین ۷۶ هزار دستگاه وانت باید تا پایان سال تولید شود، ادامه داد: تولید مینی بوس و میدل باس نیز با رشد ۳۹ درصدی به ٨۰۰ دستگاه، اتوبوس با رشد ۵۰ درصدی به هزار و ۱۰۰ دستگاه، کامیونت کشنده با رشد ۳۱ درصدی به ۱۳ هزار دستگاه، تایر خودرو با رشد ۱۶ درصدی به ۲۰۵ هزار تن تا پایان سال می رسد.

وی افزود: برای سال ٩٦، تغییر چندانی در نرخ تعرفه واردات قطعات خودرو به صورتCKD     نداریم اما در مورد برخی قطعاتی که تولید داخل آنها جوابگوی نیاز است، تعرفه واردات یک طبقه افزایش یافته است.

معاون وزیر صنعت در ادامه با اشاره به اینکه ارزش مطلق تسهیلات در ۱۰ماهه سال گذشته ٨۶هزار میلیارد تومان بود تاکید کرد: بنا به آمار ۴۶ درصد افزایش تسهیلات داشتیم و به طور کلی هم اکنون در بخش صنعت از نظر سهم کل ۲۹درصد تسهیلات حفظ شده است.

وی با بیان اینکه میزان برق مصرفی ۷ درصد افزایش یافته تاکید کرد: همچنین ۱۳ هزار و ۴۰۰ جواز تاسیس صادر شده که حدود نیم تا یک درصد نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.

معاون وزیر صنعت میزان صدور پروانه بهره برداری را ۴ هزار و ۴۵۱ واحد اعلام کرد و اعلام کرد که این رقم نسبت به ۴ هزار و ۷۰ واحد سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است.

به گفته او در سال جاری طرح رونق واحدهایی که جواز تاسیس و پیشرفت فیزیکی مناسب داشتند، در طرح خود قرار دادیم تا واحدهای بالای ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی را به بهره برداری برسانیم. وی با اشاره به اینکه طی ۱۱ماه امسال ۴۵ درصد رشد صنعتی داشتیم، افزود: صنعت خودرو طی ۱۱ماهه ابتدای سال جاری حدود ۳۹ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به تولید لوازم خانگی نیز خاطرنشان کرد: طی ١١ماهه سال جاری، تولید انواع تلویزیون تخت ۱۰ درصد ، یخچال ۲۰ درصد ، ماشین لباسشویی ۶٨درصد و کولر آبی ۴ درصد رشد داشته است.

ارسال نظر