۸ دستور رئیسی در بازدید از ایران خودرو: خودرو‌های دپوشده را ظرف ۲ ماه به بازار عرضه کنید
۸ دستور رئیسی در بازدید از ایران خودرو: خودرو‌های دپوشده را ظرف ۲ ماه به بازار عرضه کنید ۱۱ اسفند ۱۴۰۰
بازدید رئیس جمهور از ایران خودرو
سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ظهر امروز به ایران‌خودرو رفت. در این بازدید رئیس جمهور ابتدا از خودروهای موجود در انبارهای ایران‌خودرو بازدید میدانی به‌عمل آورد و با تأکید بر غیرقابل قبول بودن وجود این حجم از خودرو در انبار، دستورهایی برای ترخیص خودروها صادر کرد.

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ظهر امروز در بازدیدی به ایران‌خودرو رفت.

در این بازدید رئیس جمهور ابتدا از خودروهای موجود در انبارهای ایران‌خودرو بازدید میدانی به‌عمل آورد و با تأکید بر غیرقابل قبول بودن وجود این حجم از خودرو در انبار، دستورهایی برای ترخیص خودروها صادر کرد.

۱_ در حوزه تولید

الف) تولید خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حداقل ۵۰ درصد افزایش یابد.

ب) ظرف ۲ سال آینده، حداقل یک خودروی اقتصادی با ساختار به روز، توليد و عرضه شود.

پ) در سال ۱۴۰۱ حداقل تولید ۳ خودروی قدیمی متوقف و ۳ خودرو جدید با کیفیت مطلوب، توليد و عرضه شوند.

۲_ توليد خودروهاي جديد و پيشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران گسترش يابد و سرمايه گذاري و بسترسازي براي ورود دانش و فناوری موجود در صنايع دفاعی و فضايي و ظرفیت شرکت های دانش بنیان براي ايجاد تحول در صنعت خودروسازي «در مقیاس اقتصادی»، فراهم گردد.

۳_ نسبت به تامين قطعات مورد نياز و ترخيص و عرضه فوري خودروهاي دپوشده در انبارهاي شركتهاي خودروساز به بازار، تا نصاب استاندارد، حداكثر ظرف ۲ ماه آينده، اقدام شود.

۴_ به منظور افزايش رقابت پذيري و رفع شائبه انحصار، متناسب سازي قيمت خودرو و جبران كمبود توليد به ميزان مورد نياز بازار، موانع قانوني و اجرايي واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداكثر ظرف ۳ ماه آينده رفع گردد و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

۵_در خصوص نحوه عرضه خودرو به مردم به منظور ایجاد شفافیت و افزایش رضایت مندی مردم

الف) ضمن حذف تدریجی روند قرعه کشی با افزایش عرضه، فرآیند فعلی عرضه خودرو (از طریق قرعه کشی) فوراً اصلاح و شفاف سازی لازم در آن صورت گیرد.

ب) از ابتدای سال ۱۴۰۱ پس از تکمیل وجه، خودروهای پیش فروش شده باید بدون تاخیر بلاوجه، قابل تحویل به مشتری گردد.

پ) هرگونه واگذاري خودرو به شركتها و دستگاههاي دولتي و غير دولتي به صورت رانتی و غيرشفاف و متفاوت با رويه معمول فروش خودرو به مردم ممنوع است.

۶_ به منظور نوسازي ناوگان حمل و نقل عمومي اعم از باري و مسافري، هرساله حداقل ۲۰ هزار خودرو (کشنده، کامیون، کامیونت، اتوبوس و مینی بوس) فرسوده، از رده خارج شده و جايگزين كردن آنها با خودروهاي با كيفيت داخلي ويا خارجي براي صاحبان مشاغل مربوطه، تسهيل شود.

۷_ به منظور افزايش كيفيت و ايمني خودروهاي توليد داخل

الف) هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقا ممنوع است و دستگاههاي مسول موظفند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پر مصرف و موثر بر ایمنی خودرو نيز مقابله نمايند.

ب) خودروهاي عرضه شده به بازار از ابتدای سال ۱۴۰۱، مي بايست حداقل با ۳ سال یا پیمایش ۶۰ هزار کیلومتر، ضمانت شوند.

۸_ واگذاری مدیریت دولتی شرکت های خودروسازی ایران خودرو و سایپا حداکثر ظرف ۶ ماه آینده به بخش غیر دولتی تعیین تکلیف شود.

ارسال نظر