آیا واردات خودرو در سال 1400 آزاد می شود ؟
آیا واردات خودرو در سال 1400 آزاد می شود ؟ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
آزادسازی واردات خودرو در سال 1400
تعیین اعداد و ارقامی در لایحه بودجه 1400 برای حقوق ورودی خودروی صفر کیلومتر،اخذ عوارض شماره گذاری و درآمد حاصل از افزایش عوارض واردات خودرو های سواری روی کشتی، از نظر کارشناسان به معنای چراغ سبزی برای آزاد سازی واردات خودرو از سوی کارشناسان و فعالان بازار تعبیر میشود .

«حسینعلی امیری» نماینده پارلمانی رئیس جمهوری چهارشنبه گذشته (12 آذر ماه) لایحه بودجه سال 1400 را تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

یکی از نکات جالب توجه در جداول آماری لایحه بودجه سال 99،تعیین 20 هزار و 400 میلیارد ریال (دوهزار و 40 میلیارد تومان ) به عنوان مالیات بر واردات در بخش حقوق ورودی خودروی صفر کیلومتر بود، در حالی که در چند سال گذشته به دلیل ممنوعیت واردات خودرو، این رقم صفر بود.

همچنین در لایحه بودجه 1400 درآمد موضوع اخذ عوارض شماره گذاری بر خودرو وارداتی که نخستین بار شماره گذاری می شوند، متناسب با میزان آلودگی و ارزش گمرکی آنها یک هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

بر پایه جداول لایحه بودجه سال 1400،مبلغ 10 میلیارد تومان نیز به عنوان درآمد حاصل از افزایش عوارض واردات خودروهای سواری به میزان پنج درصد قیمت روی کشتی لحاظ شده است.

همه این موارد به راضی شدن دولت به واردات خودروهای خارجی با گذشت حدود سه سال تعبیر می شود و زمزمه های این موضوع که از حدود 20 روز پیش در بازار شنیده می شد، به افت شدید و میلیاردی قیمت خودروهای خارجی در بازار و فضای مجازی انجامید.

در این پیوند، «مهدی دادفر» دبیر انجمن واردکنندگان خودروی کشور به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت : لحاظ کردن ردیفی در لایحه بودجه، حکایت از موافقت ضمنی دولت و وزارت صنعت با واردات احتمالی خودرو است، هر چند باید به انتظار نشست و دید آیا مجلس با این موضوع موافقت خواهد کرد یا خیر ؟

وی بیان داشت : با در نظر گرفتن متوسط قیمت 25 هزار دلاری هر خودروی وارداتی، رقم دیده شده در بودجه به عنوان حقوق ورودی خودرو، به معنای ورود دست کم سه هزار دستگاه خودرو خواهد بود. دادفر افزود : این تعداد هر چند بسیار اندک، اما گام خوبی در ابتدای کار و قدم مناسبی برای کاهش قیمت ها در آشفته بازار کنونی خودروهای خارجی خواهد بود.

وی ادامه داد : به نظر می رسد نارضایتی اجتماعی، عدم ایفای تعهدات خودروسازان و افزایش قیمت خودرو و ناتوانی خانواده ها از خرید خودرو، سبب شد تا دولت راضی به انجام واردات برای تعادل بخشی به بازار شود.


ارسال نظر