پوست اندازی خودرو در برجامی دوباره/ از طراحی قطعه تا تولید پلتفرم های جدید
پوست اندازی خودرو در برجامی دوباره/ از طراحی قطعه تا تولید پلتفرم های جدید ۰۵ آذر ۱۳۹۹
پوست اندازی صنعت خودرو از طراحی قطعه تا پلتفرم های جدید
طراحی و تولید قطعه تا حذف پلتفرم های قدیمی و تولید خودروهای جدید متناسب با فناوری روز از جمله مواردی است که کارشناسان صنعت خودرو در زمان رفع تحریم ها بر اجرای آن تاکید داشته و معتقدند که تنها نگاه یکپارچه به این صنعت می تواند پوست اندازی صنعت خودرو را بهبود ببخشد.

پس از تشدید زمزمه های بازگشت بایدن رییس جمهور تازه وارد آمریکا به برجام ضرورت ها و نیازهای صنعتی همچون خودرو که به شدت از تحریم ها آسیب دید، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.


صنعت خودرو از جمله صنایعی بود که در سال های گذشته نتوانست به درستی از فرصت های ایجاد شده استفاده تا آینده خود را تضمین و دگرگون کند، این روزها چشم به برجامی دوباره دوخته است. هرچند کارشناسان این حوزه معتقدند اقدامات قابل توجهی در دور جدید تحریم ها انجام شده اما عطش ارتباط با شرکای خارجی، موضوعی نیست که بتوان او را کتمان کرد. 

در این شرایط کارشناسان معتقدند در صورت رفع تحریم ها، صنعت خودرو باید پوست اندازی را در صدر رئوس فعالیت های خود قرار دهد چرا که تداوم روند فعلی نه تنها سودی به همراه ندارد بلکه این بار زیان های جبران ناپذیری به این صنعت وارد خواهد کرد.

علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو با بیان این که هرچند صنعت خودرو از جمله صنایع مهم برای ایران به شمار می رود که از رفع تحریم ها تاثیرپپذیر خواهد بود اما صنعت نفت و گاز و بیمه در اولویت های نخست قرار دارد، می افزاید:با فرض انجام این موارد و رفع تحریم ها اگر صنعت خودرو به دنبال طی کردن مسیر گذشته و توافق های انجام شده پس از برجام است که شرکای خود را با اعمال تحریم های دوباره و بدون انجام سرمایه گذاری ، از دست داد، بدون شک صنعت شکست خورده ای خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو می افزاید: باید مذاکرات جدید به درستی انجام شود و تیم مذاکره قوی در اختیار داشته باشیم که در شرایط فعلی این تیم در دسترس نیست که این امر باعث شد تا وزیر صمت در حاشیه نمایشگاه خودروی فرانسه با حضور در غرفه رنو، نسبت به امضای قرارداد همکاری اقدام کند در حالی که کشورهای همکار باید به این موضوع آگاه باشند که با خروج از ایران متحمل چه زیان هایی خواهند شد.

وی با تاکید بر حفظ شان و جایگاه در مذاکرات صنعت خودرو ادامه می دهد: تیم مذاکره کننده خوبی در کشور وجود ندارد و در بهترین شرایط تعداد آن ها به اندازه انگشتان یک دست هم نمی رسد و هم اکنون کسانی که در راس قرار گرفتند هیچ کدام در ردیف آن اعضا نیستند و نمی توانند مذاکره درستی داشته باشند و یا به درستی نسبت به تعریف استراتژی اقدام کنند، فرایند را پیش برده و در نهایت قرارداد را به انتقال فناوری هدایت کنند.

شکوهی در ادامه بر بروزرسانی پلتفرم ها در زمان تحریم تاکید و اظهار می کند: وقت آن رسیده که نسبت به توقف تولید پلتفرم های قدیمی اقدام شود و ورژن های جدید این خودروها وارد کشور شود . در عین حال باید زیرساخت ها اصلاح و انتقال فناوری ها صورت بگیرد و تولید داخلی برخی قطعات در دستور کار قرار گیرد و در عین حال زمینه برای تولید سرمایه گذار خارجی فراهم شود.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان این که این اقدامات نه تنها در پلتفرم های خودرویی بلکه باید در سرمایه گذاری در تولید قطعات نیز مدنظر قرار گیرد، اظهار می کند:انتقال دانش در صنعت خودرو باید از پایه انجام شود و به سمت تولید .و طراحی قطعات و در نهایت تولید خودرو پیش برویم و حتی بحث خدمات پس از فروش و این شبکه نیز مورد بازنگری قرار گیرد.

وی می افزاید: باید نگاه کاملی وجود داشته باشد تا این نگاه کامل و یکپارچه بتواند نیازهای صنعت خودرو را در آینده برطرف کند تا پوست اندازی جدیدی در صنعت خودرو رخ دهد در این میان استفاده از مدیران توانمند داخلی و یا مدیران ایرانی خارج از کشور نیز باید مدنظر قرار گیرد و در عین حال افراد انتصابی این حوزه به سراغ حوزه ای بروند که در آن دانش کافی دارند.

وی با اشاره به این که بایدن تا زمانی که به صورت رسمی به عنوان رییس جمهور شناخته نشود، نمی تواند تغییری ایجاد کند و اقدامات او نیز ضمانت اجرایی نخواهد داشت، می گوید: تا زمانی که انتقال قدرت به صورت کامل انجام نشود هیچ کشور اروپایی نیز او را به رسمیت نخواهند شناخت و در همین حال بایدن نیز نسبت به صدور دستوراتی اقدام کند تا بتواند ضمن بازگشت به برجام موفق به رفع تحریم های اعمالی بر علیه ایران شود.


ارسال نظر