محمود خیامی پدر صنعت خودروی ایران درگذشت
محمود خیامی پدر صنعت خودروی ایران درگذشت ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
بیاد مرد بی بدیل صنعت خودروی ایران
محمود خیامی، بنیانگذار گروه صنعتی ایران‌خودرو (ایران‌ناسیونال سابق)، که جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ کارخانه‌ها و اموالش را مصادره کرد، روز جمعه، نهم اسفندماه، در ۹۰ سالگی در شهر لندن درگذشت.

محمود خیامی، بنیانگذار گروه صنعتی ایران‌خودرو (ایران‌ناسیونال سابق)، که جمهوری اسلامی در سال ۱۳۵۸ کارخانه‌ها و اموالش را مصادره کرد، روز جمعه، نهم اسفندماه، در ۹۰ سالگی در شهر لندن درگذشت.
محمود خیامی و برادر بزرگش احمد خیامی در مهرماه ۱۳۴۱ با ده میلیون تومان سرمایه، شرکت ایران‌ناسیونال را که امروزه ایران‌خودرو نام دارد، تأسیس کردند.
بهره‌برداری از ایران‌ناسیونال در مهرماه ۱۳۴۴ آغاز شد. اولین محصولات شرکت، اتوبوس و مینی‌بوس با امتیاز دایملر بنز آلمان بود

محمود خیامی را بیشتر بشناسید:
محمود خیامی، چهره نام آشنای صنعت ایران و بنیان‌گذار گروه صنعتی ایران خودرو، ایران‌ناسیونال سابق، روز گذشته در لندن در سن ۹۰ سالگی، درگذشت. .
او فرزند علی‌اکبر خیامی و اصالتاً مشهدی (طرقبه-جاغرق) است. پدر او کامیون‌دار بود، ارتش روسیه که در دوران جنگ جهانی اول مشهد را اشغال کرد ، کامیون‌های او را هم مصادره و پس از پایان جنگ به روسیه منتقل کرد. .
علی اکبر خیامی از آن پس مکان توقف‌گاه کامیون‌ها را تبدیل به تعمیرگاه کامیون کرد، محمود در آن زمان شاگرد «دبیرستان شاه‌رضا» در مشهد بود بخاطر کمک به پدر به تحصیل شبانه در «دبیرستان رازی» ادامه داد، سال 1328 بود که محمود و برادرش به تهران آمدند و در آنجا با دریافت مجوز اتوبوس‌سازی، اولین قدم را در راه خودروسازی برداشتند. .
خیامی‌ها در ۱۲ مهرماه ۱۳۴۱ با ده‌میلیون سرمایه، شرکت ایران‌ناسیونال که امروز ایران خودرو نام دارد را برای تولید اتوبوس‌های بین شهری تاسیس کردند، البته آن‌ها در سال ۱۳۵۱ راه تجاری خود را از یکدیگر جدا کرده و ایران ناسیونال به محمود خیامی رسید، قرارداد تولید پیکان در ایران‌ناسیونال که در سال ۱۳۴۵ امضا شده بود هم تا سال ۱۳۵۳ به فروشی بالغ بر ۹۱ میلیارد تومان رسید.
.برادران خیامی قبل از انقلاب و قبل از آنکه راهشان را از هم جدا کنند هم پایه‌گذار شرکت‌های نام آشنای دیگری از جمله بیمه‌آسیا، مبلیران، فروشگاه کوروش سابق، کارخانه برجیستون، پیستون‎سازی ایران، ایدم تبریز و بانک صنعت‌و‌معدن بوده‌اند.
. از دیگر فعالیت های محمود مدیریت بنیاد خیامی بود که در سال ۲۰۰۰ میلادی تأسیس شد. این بنیاد در کنار فعالیت‌های خیریه در زمینه‌های بهداشت، کودکان و پناهندگان و گفتگوهای بین ادیان فعالیت می‌کند

روحش شاد و یادش گرامی

ارسال نظر